Partnerzy bloga


19 mar 2015

DIY: Pleciona bransoletka z woskowanego sznurka


Poradnik DIY bransoletka


Cześć!
Tym razem, jak obiecywałam, coś niezwiązanego w żaden sposób z szyciem. Tym razem na warsztat bierzemy.. plecenie. 

Przygotowanie materiałów

Podstawą sprawą jest wybór sznurka. Na rynku dostępne są nie tylko różnego pochodzenia sznurki (bawełniane, lniane, poliestrowe) ale również rozmaitej grubości. Obydwie te sprawy są kluczowe.
Ja do tej pory testowałam dwa rodzaje. Pokrótce:
  • sznurek bawełniany woskowany - twardszy, bardziej zbity, mniej błyszczący. Jeżeli macie wprawę w wyplataniu można z niego skorzystać, jednak efekt będzie taki jak na mojej malinowo-żółtej bransolecie - sznurek zachowa swój okrągły kształt, przez co bransoletka będzie dość gruba i masywna. Co ważne, ten rodzaj nieubłaganie podkreśla wszelkie nierówności w splocie, ma jednak jedną niezaprzeczalną zaletę - nie przesuwa się (łapiąc gotową bransoletkę w dowolnym miejscu, można przesuwać splot przy bardziej śliskich materiałach)

  • sznurek poliestrowy woskowany - kupiłam dziś na potrzeby tutorialowej bransoletki (błękitno-biała) i okazał się strzałem w dziesiątkę. Gorąco polecam początkującym! Nie dość, że przy wyplataniu mniej bolą palce, gdy się go używa, to jeszcze prezentuje się nieco bardziej efektownie - ładnie się błyszczy i lekko spłaszcza przy zaciąganiu splotu, dzięki czemu bransoletka jest równiutka.

Jeżeli chodzi o szerokość, jeszcze nie odkryłam wzoru, dzięki któremu można by było ją przewidzieć. Podzielę się za to doświadczeniami na przykładzie tych dwóch powyższych dzieł:

- malinowo-żółta: sznurek 2mm, sznurek bazowy - 2mm, końcówki do wklejania - 10mm; 
szerokość bransoletki - 12mm
- błękitno-biała: sznurek 1mm, sznurek bazowy - 2mm, koncówki - 8mm; 
szerokość bransoletki - 8mm (polecam, wygląda świetnie)


Lista rzeczy potrzebnych: 
  •  2 różnokolorowe sznurki o długości ok. 120cm każdy
  • sznurek bazowy - około 40-50cm
  • opcjonalnie zawieszka z ogniwkiem
  • wykończenie: 2 końcówki do wklejania, 2 ogniwka, karabińczyk, łańcuszek regulacyjny
Poradnik DIY bransoletka
Dla spostrzegawczych - tak, zapomniałam o sznurku bazowym i nie ma go na zdjęciu. Wybaczcie. :)


Wykonanie

Krok 1. Mocowanie sznurków
Na samym początku należy przywiązać sznurki, którymi będziemy pleść, do tego bazowego - ważne jest, żeby węzełki znajdowały się w połowie długości bazy, a dłuższe końcówki wychodziły na zewnątrz. 

Poradnik DIY bransoletka
Zrobiłam mini-węzły przesuwne - są wąskie więc łatwo je wkleić do końcówki, a przy tym bardzo prosto można pokierować sznurek, by wychodził na zewnątrz.

Krok 2. Rozpoczęcie splotu
... do najłatwiejszych nie należy. Warto zaciągać sznurek mocno; w efekcie jest to dużo lepsze, niż pozostawienie go zbyt luźno. 

a. Niebieski sznurek do środka
b. Biały również, przechodzi nad niebieskim
c. Biały na zewnątrz
d. Niebieski na zewnątrz

..i tak ciągle, pilnując tej kolejności.

Poradnik DIY bransoletka

Krok 3. Zamiana kolorów 
Gdy już uznacie, że pora na małe zmiany, wystarczy zrobić jeden prosty manewr - po prostu przepleść sznurki na krzyż, tak, jak widać na zdjęciu poniżej. 

Jeżeli chcecie zachować regularne zmiany, wystarczy po prostu policzyć doskonale widoczne "grzbiety" sznurka i pilnować, by co x splotów odwracać kolory.

Ważne! Wciąż pleciemy w tej samej kolejności - najpierw prawy sznurek, potem lewy górą. 
(Instrukcja na początku jest napisana wg kolorów bo uznałam, że tak będzie prościej; niemniej naprawdę istotne jest rozróżnienie na prawy i lewy sznurek)

Poradnik DIY bransoletka

Poradnik DIY bransoletka
Krok 4, opcjonalny. Założenie zawieszki 

Bardzo proste: wystarczy przerwać na chwilkę plecenie i nawlec ogniwko z zawieszką na sznurek bazowy, a potem pleść dalej. 
Możecie zrobić to w dowolnym momencie
i miejscu bransoletki; na czas montażu zawieszki można zapobiec rozplataniu się sznurka np. przy pomocy wsuwki czy spinki. 


Krok 5. Zakończenie splotu 
Dziwnym trafem nie zapisały mi się zdjęcia ukazujące, jak ja to robię. Muszę więc opisać to słowami: najpierw najlepiej zawiązać sznurki którymi pletliśmy (jeden z nich wsuwa się między dwa bazowe i wiąże supełek biało-niebieski), potem należy zawiązać sznurki bazowe. Mam nadzieję, że w miarę jasno się wyraziłam. :)



Krok 6. Klasyczne wykończenie 

Doklejamy końcówki do wklejania. Jedną z doczepionym do niej za pomocą ogniwka karabińczykiem, drugą z łańcuszkiem regulacyjnym. 

I gotowe! 



Mam nadzieję, że jesteście zadowoleni z tego tutorialu. Chętnie zobaczę, co Wam się udało stworzyć, dlatego zachęcam do dzielenia się zdjęciami swoich bransoletek w komentarzach (oraz oczywiście do pisania wszelkich uwag). 

Już za kilka godzin piątek, więc pozwolę sobie życzyć Wam miłego końca tygodnia.
I pamiętajcie, jutro zaćmienie! 


bransoletka, bransoletka ze sznurka woskowanego,pleciona bransoletka, tutorial, poradnik, DIY, zrób to sam

2 komentarze:

  1. Na jaki klej są wklejane końcówki i gdzie można zakupić takie końcówki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie końcówki można zakupić w każdym sklepie z półproduktami do tworzenia biżuterii, także tych internetowych oczywiście. ;)
      Ja osobiście używam kleju wikol, ale inne kleje też pewnie się sprawdzą - wazne, żeby mocno kleiły i były bezbarwne po wyschnięciu. ;)

      Usuń