Partnerzy bloga


18 paź 2015

DIY: Materiałowa oprawa kalendarza lub brulionu


Poradnik DIY kalendarz

Tegoroczny rok akademicki zaskoczył mnie znienacka. Ledwo wróciłam po dłuuugich i cudownych wakacjach do Polski, musiałam pędzić na uczelnię. Zanim wybrałam się do sklepu po kalendarz, bez którego nie potrafię sobie wyobrazić funkcjonowania, wszystkie piękne egzemplarze (a przy tym z sensownym wnętrzem) zostały już wyprzedane. I powtórzyła się historia z zeszłego roku - kupiłam kalendarz tylko po to, żeby go przerobić. Po mojemu. Rezultat widzicie powyżej. :)


Podzielę się z Wami tym banalnie prostym sposobem.

Co będzie potrzebne?
  • brulion lub kalendarz w grubej oprawie
  • kawałek materiału
  • klej - najlepiej typu wikol
  • nożyczki
Poradnik DIY kalendarz

Poradnik DIY kalendarz


Jak widzicie, ja przygotowałam również kawałek błękitnego filcu i narysowany pospiesznie wzór piórka. Wszystko dlatego, że chciałam na okładce mieć prostą aplikację - wycięłam z filcu upragniony kształ i, uprzednio przymierzając materiał do okładki kalendarza, przy użyciu maszyny przyszyłam filcowe piórko do pasiastego materiału w miejscu, które miało trafić na środek okładziny przedniej (taki introligatorski termin, hoho :>). 


Teraz przejdźmy już do części właściwej tego wpisu - krótkiej instrukcji, jak krok po kroku oprawić brulion w tkaninę - bez użycia maszyny do szycia i innych zaawansowanych technologii.



Poradnik DIY kalendarz

Krok 1. Przymierzenie nowej okładki i klejenie grzbietu
Na początku trzeba zrobić małe rozeznanie, jak ułożyć materiał. Możecie wstępnie go dociąć (choć ja robię to staranniej nieco później). W tym punkcie ważne są wszystkie rzeczy - zwłaszcza szwy. Ja korzystałam z nogawki spodni, z których kiedyś zrobiłam szorty, więc jeden ze szwów musiał niestety zostać, Ułożyłam go wzdłuż wgłębienia przy grzbiecie kalendarza iii., wygląda naprawdę dobrze. :) 
Ważne! Przed klejeniem warto wyprasować tkaninę.

Gdy już postanowicie jak chcecie przykleić materiał, posmarujcie starannie klejem grzbiet brulionu. Rozłożcie materiał, ułożcie na nim brulion i naciągnijcie go wzdłuż okładki.To najważniejsza część klejenia, dlatego zróbcie to starannie. Warto kilkakrotnie przejechać palcem po wgłębieniu przy grzbiecie.

Poradnik DIY kalendarz
Poradnik DIY kalendarz

Krok 2. Docięcie materiału i przyklejenie go do okładki
Nie bez powodu docinam tkaninę dopiero teraz - gdy już mamy przyklejony grzbiet, wiadomo, że nic nam się nie przesunie, a linie można narysować po prostu równolegle do krawędzi brulionu. Cięcie nie musi być idealne. Oczywiście musicie pamiętać, żeby zostawić kilka centymetrów na zapas.

W miarę równomiernie posmarujcie przednią okładzinę klejem (im cieńszy materiał, tym staranniej) i mocno naciągając tkaninę, przyklejcie ją. Pamiętajcie, że najważniejsze jest, żeby dobrze pokryć klejem krawędzie.


Poradnik DIY kalendarz

Krok 3. Oprawienie grzbietu
Wbrew pozorom to bardzo łatwa sprawa. Wystarczy tylko naciąć materiał tak, jak na zdjęciu poniżej, i wyginając okładkę do tyłu sprawić, by powstała szczelina między wkładem a oprawką. Smarujemy docięty kawałek tkaniny klejem i przy użyciu szerokiego, płaskiego narzędzia (świetnie sprawuje się końcówka pilnika do paznokci :)) wpychamy materiał do środka.


Poradnik DIY kalendarz

Krok 4. Wklejanie materiału do środka oprawy
Mój sposób - smaruję materiał, nie przykładając na początku wagi do krawędzi. Równiutko przyklejam go wzdłuż okładki, a dopiero gdy zrobię to ze wszystkich stron, przechodzę do rogów. Ten prosty zabieg ilustruje poniższe zdjęcie: taki luźny rożek naciągam i dociskam palcem, sprawdzając, czy krawędzie tkaniny nie wystają poza oprawkę. Jesli wystają, naciągam ciut bardziej i wówczas przyklejam.

Poradnik DIY kalendarz

Krok 5. Zaklejenie wnętrza okładki papierem
Do tego celu warto użyć trochę grubszego papieru. Najlepiej przykleić jeden duży arkusz zgięty wpół zarówno do okładki, jak i pierwszej strony wkładu. Wówczas nie ma problemu z ewentualnym marszczeniem się papieru przy zamykaniu :) Mi jednak zależało żeby plan zajęć pozostał na pierwszej stronie, więc zakleiłam tylko okładkę - jak widać na zdjęciu poniżej.

Poradnik DIY kalendarz

Mam nadzieję, że tutorial Wam się przyda i wyczarujecie z jego drobną pomocą coś wspaniałego. Nie zapomnijcie się pochwalić! Bardzo chętnie zobaczę Wasze prace. 

Trzymajcie się ciepło i w twórczy sposób korzystajcie z jesiennego słoneczka. 


materiał,oprawa,okładka,materiałowa,tkanina,brulion,notes,zeszyt,kalendarz,instrukcja,tutorial,zrób to sam,diy,materiałowa oprawa,okładka z tkaniny

materiałowa oprawa kalendarza brulionu diy

3 komentarze:

  1. super pomysł, jutro sobie zrobię taki notes;) dzięki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, bardzo się cieszę! Bardzo chętnie zobaczę efekty ;)

      Usuń
  2. Ładnie z wierzchu. Ale w środku brakuje wykończenia... Mogłoby być już nawet papierowe, ale lepiej by wyglądało niż te krzywe rogi na planie zajęć...

    OdpowiedzUsuń